La Serra d'en Galceran

dijous, 30 de gener del 2014

Senderisme: PR-CV-349. Circular La Serra-La Sarratella

Aquest itinerari ens conduirà a un dels llocs més alts de la Serra d'en Galceran, on, a més de gaudir d'unes vistes immillorables, ens acostarà al cor del bosc: Teixos, orons, roures i alzines, deixen amb la boca oberta als excursionistes que passen per ací. Gaudiu del silenci, obriu els ulls i aguditzeu l'oïda, aquest lloc aquesta ple de vida.

Este itinerario nos conducirá a uno de los lugares más altos de Sierra Engarcerán, donde, además de gozar de unas vistas inmejorables, nos acercará al corazón del bosque: Tejos, Orón, robles y encinas, dejan con la boca abierta a los excursionistas que pasan por aquí. Gozad del silencio, abrid los ojos y agudizar el oído, este lugar esta lleno de vida.

Comencem a caminar per la carretera de la Serra d'en Galceran a Rossildos i agafem el primer camí que trobem a mà dreta, just en la bascula de la cooperativa. L'eixida de la mateixa coincideix amb la ruta de l'Om.

Empezamos a caminar por la carretera de Sierra de Engarcerán a Rosildos y cogemos el primer camino que encontramos a mano derecha, justo en la bascula de la cooperativa. La salida de la misma coincide con la ruta del Olmo.

Quan portem recorregut aproximadament 1 quilòmetre trobem una bifurcació. Es tracta de l'inici de la circular. La nostra recomanació és que continueu cap a l'esquerra per a fer el desnivell en aquests primers moments i deixar la part més suau per a la volta.

Cuando llevamos recorrido aproximadamente 1 kilómetro encontramos una bifurcación. Se trata del inicio de la circular. Nuestra recomendación es que continuéis hacia la izquierda para hacer el desnivel en estos primeros momentos y dejar la parte más suave para la vuelta.

En uns primers moments es tracta d'una pista, després, els senyals ens condueixen a una estreta sendera fins a arribar al Mes de Gargallo. Una vegada allí, la ruta de l'Om i aquesta que estem fent se separen.

En unos primeros momentos se trata de una pista, después, las señales nos conducen a una estrecha senda hasta llegar al Mas de Gargallo. Una vez allí, la ruta del Olmo y esta que estamos haciendo se separan.

Perfil PR-CV-349
El nostre camí transcorre per una curta, però pronunciada senda que ascendeix pel jaç del barranc. En la part més alta, un senyal ens incita a visitar el punt més alt de La Serra d'en Galceran, el Tossal de Saragossa, per on passa el meridià de Greenwich. Si  teniu prou forces i de temps, val la pena pujar i enamorar-se de tan meravelloses vistes. L'ascens no ens portarà més de cinc minuts.

Nuestro camino transcurre por una corta, pero pronunciada senda que asciende por el lecho del barranco. En la parte más alta, una señal nos incita a visitar el punto más alto de Sierra Engarcerán, el Tosal de Zaragoza, por donde pasa el meridiano de Greenwich. Si tenéis suficientes fuerzas y tiempo, merece la pena subir y enamorarse de tan maravillosas vistas. El ascenso no nos llevará más de cinco minutos.

Després tornarem a seguir les marques que ara ens guiaran per una senda estreta que planeja durant un bon tros i que ens permet veure un altre vessant de la serra. A la nostra esquerra veiem l'ermita de Sant Cristòfol de Benassal i poblacions com Culla, Vistavella i Xodos.

Después volveremos a seguir las marcas que ahora nos guiarán por una senda estrecha que planea durante un buen trozo y que nos permite ver otro vertiente de la sierra. A nuestra izquierda vemos la ermita de San Cristóbal de Benasal y poblaciones como Culla, Vistabella y Xodos.
Cartografia (Clic para una imagen con más definición)
Continuem caminant fins a trobar la Bassa del Bosc, una superfície repleta d'aigua en una esplanada a molts metres d'altura. La vista des d'ací és impressionant: Tant a dreta com a esquerra, masos, pobles i muntanyes, que fan que aquest punt siga un gran mirador. Entre altres llocs podem veure: el paratge de Sant Pau d'Albocàsser, la Rambla Carbonera, Vilar de Canes, Masies com la del Pati i la de Brusca, del terme d'Albocàsser i muntanyes com el Montegordo, famós per les batalles lliurades durant la guerra civil, la Roca Roja, la Roca Beltrana, la Nevera de Catí o el Coll d'Ares.

Continuamos caminando hasta encontrar la Balsa del Bosque, una superficie repleta de agua en una explanada a muchos metros de altura. La vista desde aquí es impresionante: Tanto a derecha como a izquierda, masías, pueblos y montañas, que hacen que este punto sea un gran mirador. Entre otros lugares podemos ver: el paraje de Sant Pau de Albocàsser, la Rambla Carbonera, Vilar de Canes, Masías como la del Patio y la de Brusca, del término de Albocàsser y montañas como el Montegordo, famoso por las batallas entregadas durante la guerra civil, la Roca Roja, la Roca Beltrana, la Nevera de Catí o el Cuello de Ares.

Tornem a realitzar una nova ascensió pel camí que hem seguit des de la Bassa i a l'esquerra podem veure les Deveses, una zona molt abrupta poblada de masies. Quan arribem a dalt veiem als nostres peus la Serratella, punt de referència del nostre recorregut. És necessari seguir els senyals per a tornar a La Serra d'en Galceran per un lloc diferent. Eixirem per la Carretera de la Torre en Domenec i, a escassos 800 metres, agafarem un camí pavimentat de formigó a la nostra dreta cap al Mas de Modesot.

Volvemos a realizar una nueva ascensión por el camino que hemos seguido desde la Balsa y a la izquierda podemos ver las Dehesas, una zona muy abrupta poblada de masías. Cuando llegamos arriba vemos a nuestros pies la Serratella, punto de referencia de nuestro recorrido. Es necesario seguir las señales para volver a Sierra Engarcerán por un lugar diferente. Saldremos por la Carretera de la Torre en Domenec y, a escasos 800 metros, cogeremos un camino pavimentado de hormigón a nuestra derecha hacia la Masía de Modesot.

Continuem per un camí de terra que transcorre més suaument cap a la nostra destinació. En aquest camí de tornada hem d'alçar la vista en més d'una ocasió per a reconèixer els gegants de pedra que hores abans ens han acostat al cel.

Continuamos por un camino de tierra que transcurre más suavemente hacia nuestro destino. En este camino de vuelta hemos de levantar la vista en más de una ocasión para reconocer a los gigantes de piedra que horas antes nos han acercado al cielo.

La senyalització d'aquesta ruta ha sigut possible gràcies a la col·laboració de l'Associació Amics de la Muntanya i l'Ajuntament de la Serra d'en Galceran.

La señalización de esta ruta ha sido posible gracias a la colaboración de la Asociación Amigos de la Montaña y del Ayuntamiento de Sierra Engarcerán.