La Serra d'en Galceran

dijous, 30 de gener del 2014

Senderisme: PR-CV 348 Circular La Serra-Els Ivarsos

Aquest recorregut ens acostarà als masos i a les seues construccions. Els descobriments que farem ens transportaran en el temps i ens ajudaran a comprendre una altra manera d'estar en contacte amb la naturalesa.

Este recorrido nos acercará a las masías y a sus construcciones. Los descubrimientos que haremos nos transportarán en el tiempo y nos ayudarán a comprender otra manera de estar en contacto con la naturaleza.

Eixirem dels Ivarsos per la carretera que va cap el nucli de Rossildos. En arribar a la gravera creuarem la carretera per a iniciar la pujada cap a la Serra d'en Galceran.

Saldremos de Ibarsos por la carretera que va hacia el núcleo de Rosildos. Al llegar a la gravera cruzaremos la carretera para iniciar la subida hacia Sierra Engarcerán.

Durant el recorregut passarem al costat de diverses masies, on l'olor a llenya, els camps treballats, els gossos, els ramats...et fan pensar per un moment que has retrocedit en el temps.

Durante el recorrido pasaremos junto a varias masías, donde el olor a leña, los campos trabajados, los perros, los ganados...te hacen pensar por un momento que has retrocedido en el tiempo.

Una senyal ens desvia uns metres del camí i ens indica la presència d'un ginebre centenari (juniperus comunis) molt impressionant per als amants de la botànica. Tornem al camí, que poc a poc es torna més abrupte, i cada vegada els pendents tenen major desnivell.

Una señal nos desvía unos metros del camino y nos indica la presencia de un enebro centenario (juniperus comunis) muy impresionante para los amantes de la botánica. Volvemos al camino, que poco a poco se vuelve más abrupto, y cada vez las pendientes tienen mayor desnivel.
Perfil PR-CV 348

Hem passat pel Mas d'en Fabona i el Mas de la Marina i ara en arribar quasi al cim ens trobem amb el Mas d'Agut que reconeixerem per la font que es creuarà amb el nostre camí. Hem arribat al Coll de la Bandereta. Seguirem la senyalització que, durant aquest tram, coincideix amb la ruta circular de l'Om i que ens portaran fins al poble. Mentre gaudim dels seus antics carrers creuarem la Serra d'en Galceran amb direcció a Bell-lloc. Seguirem el camí asfaltat al costat del Poliesportiu municipal, on es troba el Rocòdrom instal·lat per l'Associació Amics de la Muntanya i ens dirigirem cap al Mas de Miralles.

Hemos pasado por la Masía de Fabona y la Masía de Marina, y ahora al llegar casi a la cumbre nos encontramos con la Masía de Agut que reconoceremos por la fuente que se cruzará con nuestro camino. Hemos llegado al Coll de la Bandereta. Seguiremos la señalización que, durante este tramo, coincide con la ruta circular del Olmo y que nos traerá hasta el pueblo. Mientras disfrutamos de sus antiguas calles cruzaremos Sierra Engarcerán con dirección a Benlloch. Seguiremos el camino asfaltado junto al Polideportivo municipal, donde se encuentra el Rocódromo instalado por la Asociación Amigos de la Montaña y nos dirigiremos hacia la Masía de Miralles.

Després de vint minuts de descens arribarem al Toll, grup de masos on es troben antigues construccions de pedra, en molt bon estat de conservació. Podrem veure un pou acompanyat del seu abeurador per al bestiar, una sénia d'unes dimensions espectaculars i perfectament construïda i un antic molí de farina que lluita amb la vegetació per a mantenir-se a la vista. Si disposem de temps val la pena abandonar per un moment el camí i detenir-se davant aquests reductes de la nostra història.

Después de veinte minutos de descenso llegaremos al Charco, grupo de masías donde se encuentran antiguas construcciones de piedra, en muy buen estado de conservación. Podremos ver un pozo acompañado de su bebedero para el ganado, una noria de regadío de unas dimensiones espectaculares y perfectamente construida y un antiguo molino de harina que lucha con la vegetación para mantenerse a la vista. Si disponemos de tiempo, merece la pena abandonar por un momento el camino y detenerse ante estos reductos de nuestra historia.
Tornem a la pista i continuem caminant fins al Mas de Miralles. Just en aquest punt hi ha un encreuament. Deixarem la pista de l'esquerra i seguirem les indicacions pel camí de la dreta que ens portarà fins al Mas d'en Coll.

Volvemos a la pista y continuamos andando hasta la Masía de Miralles. Justo en este punto hay un cruce. Dejaremos la pista de la izquierda y seguiremos las indicaciones por el camino de la derecha que nos traerá hasta el Mas d'en Coll.

Una vegada allí la vista és impressionant . En la vall a la nostra esquerra albirem pobles com Vilafamés,Cabanes, Benlloch, Vilanova d'Alcolea, el Desert dels Palmes, el pic de Subarra i, a l'esquerra, Les Useres, Costur i l'Alcora.

Una vez allí la vista es impresionante. En el valle a nuestra izquierda divisamos pueblos como Vilafamés,Cabanes, Benlloch, Vilanova d'Alcolea, el Desierto de las Palmas, el pico de Subarra y, a la izquierda, Useras, Costur y Alcora.

Creuarem el Mas d'en Coll per a continuar el descens. Un estret empedrat,que es troba acompanyat d'un pou natural i una sénia, recorda com eren els antics camins de la zona. Ens tornem a sorprendre per les meravelloses vistes, en aquesta ocasió, a la nostra dreta, Penyagolosa, Benafigos i Vistabella, als nostres peus els*Ivarsos i la Rambla Carbonera fins a on s'uneix amb el Riu Monlleó i davant nosaltres Les Useres i Costur.

Cruzaremos el Mas d'en Coll para continuar el descenso. Un estrecho empedrado,que se encuentra acompañado de un pozo natural y una noria de regadío, recuerda como eran los antiguos caminos de la zona. Nos volvemos a sorprender por las maravillosas vistas, en esta ocasión, a nuestra derecha, Peñagolosa, Benafigos y Vistabella, a nuestros pies Ibarsos y la Rambla Carbonera hasta donde se une con el Rio Monlleó y ante nosotros Useras y Costur.

A continuació descendirem per un camí abrupte, entre pins i pel mig del Barranc de la Cova, per a arribar finalment a els Ivarsos on gaudirem d'un merescut descans.

A continuación descenderemos por un camino abrupto, entre pinos y por el medio del Barranco de la Cueva, para llegar finalmente a Ibarsos donde disfrutaremos de un merecido descanso.